Utholdenhet egentrening | 6 i karakter

Innledning
I denne egentreningsperioden har jeg valgt å trene aerob utholdenhet, og utføre 4 ulike utholdenhetsøkter noe jeg er veldig motivert for.

Jeg har valgt å trene opp mot neste 3000 meter vi skal springe, så målsetningen min blir å forbedre utholdenheten min for å oppnå enda bedre resultater enn jeg hadde forrige gang.

For å oppnå best mulig resultater ut fra mine forutsetninger har jeg valgt å ha 3 ulike typer intervalløkter og 1 økt med langkjøring.

Grunnen til jeg velger å gjøre akkurat dette er fordi det er det jeg føler jeg får best utbytte av. Siden hovedmålet mitt er å springe 3000 meteren på bedre tid forventer jeg jo såklart at jeg får bedre utholdenhet og at jeg da kan springe med høyere intensitet uten å bli like sliten som jeg hadde blitt hvis jeg ikke hadde skulle trene utholdenhet i denne perioden.

For meg som også spiller fotball er dette bra trening som jeg kan dra god nytte av, så dette tror jeg blir veldig bra!

Innholdsfortegnelse
Innledning
Teori
- Hva er utholdenhetstrening?
- Hvorfor trene utholdenhet?
- Ulike utholdenhetstreninger
Langkjøring
Intervalltrening
Pulssoner
Metode
Resultat
Treningsdagbok
Diskusjon/evaluering

Utdrag
- Vanlig langkjøring er den behagelige formen for utholdenhetstrening og utføres vanligvis i et “pratetempo”, med andre ord er det anbefalt at arbeidspulsen skal være mellom 50% - 60% av utøverens maksimale hjertefrekvens.

Denne type utholdenhetstrening utføres som et kontinuerlig arbeid med en jevn intensitet gjennom hele økta.

Lengden på en slik treningsøkt kan være alt fra 30 minutter til noen timer, og dette er alt etter hvilket mål du har med treningen. Rolig langkjøring kan gjennomføres med sykling, løp, orientering eller langrenn.

- Hurtig langkjøring gjennomføres med høyere intensitet enn vanlig langkjøring. Når du trener hurtig langkjøring trener du i sone 3 eller 4 og arbeids varigheten vil være alt fra 10 minutter opp til rundt 1 time.

Denne type langkjøring kan også gjennomføres med både sykling, orientering, løp eller langrenn.

Bytt til nytt Last opp en av dine oppgaver, og få tilgang til denne oppgaven
  • Oppgaven blir kvalitetssjekket
  • Vent i opptil 1 time
  • 1 nedlastning
  • Minst 5 i karakter
Premium Fast lav pris pr. måned Få tilgang nå