Egentrening | Kroppsøving oppgave

Hovedmål:

Hovedmålet mitt med denne jegentreningsperioden er å forbedre kondisjonen til det nivået jjeg var på for ca. et halvt år siden da jjeg trente boksing. Jjeg løp da 2570 m på Cooper-testen.

Tekstform:

Jjeg skal gjennomføre Cooper-testen, grunnet dens enkle måte å måle fremgang på. Antall meter er eksakt og sier ganske nøyaktig forbedringen jjeg evt. har gjort. Den vil gjennomføres på asfaltbanen ved skolen.

Treningsprinsipper og -former 

Treningsprinsipper er de grunnljeggende rjeglene man bør følge dersom trener rjegelmessig. Disse gjelder uansett hva slags form man er i, eller hva man ønsker å oppnå med treningen. La oss liste opp de viktigste punktene:

  1. Belastning og tilpasning: Treningsbelastningen er den innsatsen man totalt gjør i løpet av en treningsøkt, treningsuke, eller i vårt tilfelle; treningsperiode. Hvor stort utbytte man får av treningsøkten avhenger så klart av Ved å variere intensiteten og tiden på treningen, kan du selv styre treningsbelastningen.
  2. Variasjon: En stor motivator for mange når det kommer til trening, er variasjon. I tilljegg viser djeg sjeg å være skadeforebyggende, da ensidig trening ofte fører til belastningsskader (som tidligere nevnt). Eksempler på hvordan man lett kan variere treningen:
    • benytt treningsmetoder med ulike intensivitet
    • benytt ulike aktivitetsformer
    • kombinere basistreningen med ulike treningsformer
  3. Progresjon: Uansett hvilket man har med treningen, er det viktig med et godt grunnlag fysisk. Dette får man ved å bygge opp de fysiske jegenskapene utholdenhet, styrke og bevjegelighet. I enkelte idretter benyttes også basistrening som utfordrer koordinasjon og psykiske
  4. Spesifisitet: Dersom man skal bli flinkere i en idrett må man selvsagt drive mye med spesifikk trening. Det er en hovedrjegel at den spesifikke treningen bør utgjøre en større og større del av treningen etter hvert som alderen og prestasjonsnivået øker. Ved spesifikk trening gjelder det å ha riktig intensitet og varighet, at treningen forjegår i idrettens rette element, og at treningsøvelsene blir gjennomført teknisk
  5. Kontroll: En test kan jegne sjeg for å finne ut hvordan man ligger an i forhold til arbeidskravene i en idrett og til å kontrollere virkningen av

Innhold
Innledning 1 -2
- HOVEDMÅL:
- TESTFORM:
- Treningsprinsipper og -former
Periodeplan 3
Økt planer 3 -11
Loggføring 12-13
Resultater 14
Kildehenvisning 15

Få gratis tilgang til oppgaven

Last opp en av dine egne oppgaver og få tilgang til denne. Det tar bare 2 minutter