Produktets livssyklus/produktets livsløp – markedsføring, innlevering

Innledning
I introduksjonsfasen vil det være liten eller ingen fortjeneste på produktet. Dette er grunnet høye utviklingskostnader og lanseringskostnader.
I introduksjonsfasen kan det være lurt å tenke på adopsjonsprosessen og diffusjonsprosessen.

Innhold
Det finnes to hovedstrategier for å få et produkt på markedet.
1) Skumme fløten strategien
2) Inntrenger/penetrere strategien

Utdrag
Formålet er fortest mulig å gjøre produktet kjent, men likevel å introdusere til en lav pris. Dette er ting som husholdningsartikler - zalo, f.eks.

Ved rask inntrenging kjører man på med lav pris, og høye kostnader fro å gjøre produktet kjent. Det er et stort marked. Forbrukerne kjenner ikke produktet. De frykter sterk konkurranse, samtidig som at pris er viktig for kunden.

Langsom inntrengning: Lav pris og lave kostnader for å gjøre produktet kjent. Dette er et stort markedet. Forbrukerne kjenner eller er oppmerksom på produktet på forhånd. Pris betyr noe for forbrukeren og markedet. De forventer noe konkurranse - ikke stor konkurranse, men noe konkurranse.

Få gratis tilgang til oppgaven

Last opp en av dine egne oppgaver og få tilgang til denne. Det tar bare 2 minutter