Innledning
Vi skal diskutere diffusjonsprosessen. Vi vil da ta for oss følgende punkter:
- Hva ordet diffusjon betyr
- En kort presentasjon av de forskjellige gruppene vi kan dele forbrukerne inn i
- Vi vil bruke Converse som et eksempel for å vise hvordan en diffusjonsprosess kan foregå
Utdrag
Ordet diffusjon betyr spredning, gjerne spredning av et produkt eller en idé i et samfunn.
Med diffusjonsprosessen mener vi i markedsføring hvor tidlig ulike forbrukere velger å gå til innkjøp av et nytt produkt – hvor fort de adopterer produktet, altså hvor fort en ny idé eller et produkt sprer seg i samfunnet.
Utfra hvor fort forbrukerne adopterer produktet kan de røft deles inn i 5 grupper.
Dette er:
Innovatører, tidlige brukere, tidlig majoritet, sen majoritet og etternølere.
Innovatører:
Innovatører er de aller første som kjøper et produkt, altså de som kjøper det når produktet blir lansert og i løpet av den aller tidligste delen av introduksjonsstadiet. Kun rundt 2,5% av befolkningen hører til denne gruppen.
Flertallet av innovatører stoler mer på vitenskapelig informasjon enn reklame, hva venner sier etc. De kan kalles vågale og liker å prøve noe nytt.
Nå er det imidlertid stor forskjell på hvem som er innovatører innen mote – og hvem som er innovatører med verktøy eller biler.
Det er kanskje moteinteresserte unge som kjøper de siste motene innen klær først, mens disse antagelig ikke vil være innovatører dersom det var snakk om en ny spikerpistol eller bil.
Dette gjelder også for alle de andre gruppene vi skal prate om – det er ikke de samme menneskene som er innovatører, tidlige brukere, tidlig majoritet, sen majoritet eller etternølere når det gjelder ulike produkter.
Legg igjen en kommentar