Markedsføring og ledelse prøve

Innhold
1) Definer/forklar hva du forstår med prisstrategi og sett opp de tre hovedstrategiene, med en kort forklaring
1) Skumme fløten strategien
2) Inntrenger/penetrere strategien
2) Hvilken av de tre prisstrategiene mener du DFDS har fulgt og hva ønsker DFDS og oppnå med denne prisstrategien? Begrunn svaret.
3) Strategien til DFDS er laget for å øke selskapets totale inntekter, selv om “fra-prisene” reduseres. Forklar hvordan det er mulig (hvilke faktorer kan medvirke til dette).
4) Definer/forklar begrepet prisdifferensiering og nevn kort hvilke prisdifferensieringsmetoder vi har til rådighet.
5) Forklar hva slags prisdifferensiering du mener DFDS benytter seg av. Kom også med forslag på hvilke prisdifferensiering de kunne ha benyttet seg av.
6) Gjør greie for hva som kan skje med prisene i høysesong eller når forsalget har vært stort

Utdrag
Dette er logikk. Prissetting er et vanskelig tema, da det er svært vanskelig å få til den «optimale» prisen. Det er om å gjøre å tjene mest mulig. Dersom du har høye priser vil du kanskje tjene mye pr. produkt, men likevel kan det skje at du har problemer med å selge mange - kanskje hadde du tjent mer dersom du hadde en lavere pris? Det gjelder å finne denne grensen, der du tjener mest mulig.

Dette er nesten umulig, men likevel har DFDS gjort et godt forsøk. DFDS har garantert jobbet med store beregninger av kostnader i forhold til inntekter, for å finne ut hvor mye de vil sitte igjen med. De har kommet fram til at å satse på en lav pris men å selge mange er måten de vil tjene mest mulig penger på - dersom prisene er lavere vil de høyst sannsynlig få fler kunder.

I tillegg til billettprisene må DFDS også ta hensyn til hva de tjener når kundene først er om bord. De kjøper kanskje mat i deres restauranter og handler i deres taxfree butikker? Dersom menneskene føler at de ikke har brukt mye penger på selve reisen, kan det hende at de velger å bruke mer penger om bord i skipet.

I tillegg vekker «fra-prisen» oppsikt dersom den er lav, og det faktum at de har en lav fra-pris men likevel bruker dynamisk prissetting, kan føre til at mennesker bestiller til tross for at de kanskje ikke bestiller billetter med denne super billige fra-prisen - de tenker kanskje at det fremdeles er svært billig?

Det fører til at mennesker som kanskje ellers ikke ville ha lagt merke til og vurdert selskapet legger merke til det, og kanskje velger å bestille billetter. Med andre ord vekker det også oppsikt, noe som kan føre til flere kunder grunnet at de har vunnet deres oppmerksomhet.

Et godt eksempel på dette er flyselskapet Norwegian. Da de lanserte en ny rute til new-York, lanserte de også svært billige billetter. Dette fikk stor oppmerksomhet, og samtlige billetter var borte i løpet av minutter. Dette førte med andre ord til at flyselskapet fikk store salg, og tiltross for at billettene med denne lave «fra-prisen» var solgt, ble det fremdeles solgt svært mange billetter - de hadde oppnådd mye oppmerksomhet, og folk valgte å bestille billetter selv om det ikke lenger var like billige billetter tilgjengelig.

Få gratis tilgang til oppgaven

Last opp en av dine egne oppgaver og få tilgang til denne. Det tar bare 2 minutter