Markedsføring oppgaver kapittel 7 s. 162 – Kontrollspørsmål

Innholdsfortegnelse
Oppg 7.1
Oppg 7.2
Oppg 7.3
Oppg 7.4
Oppgave 7.5

Utdrag
1. Ja produkt betyr alt som dekker våre behov. Det kan for eksempel være varer, arrangementer eller tjenester som du er avhengig av.

2. Hvert skall eller lag tilfører en verdi, det er derfor vi kaller figuren produktverdihierarkiet eller produktlagmodellen. Den består av Det potensielle produktet, Det utvidende produktet, Det forventede produktet, Det konkrete produktet og kjerneproduktet.

3. Produktene er kortvarige og langvarige forbruksvarer.

4. Kjøpevaneproduktene er dagligvarer, utvalgsvarer, spesialvarer og ikke planlagte vaner.

5. Utvalgsvarer er varer som kjøpes etter lengre overveielser. Det er det vi kaller langvarige forbruksvarer. Altså dyrere forbruksvarer som TV, møbler og kjøleskap. Her gjelder kvalitet pris og design mye.

6. produktsortiment: vil si sammensetningen av alle produktene en selger kan tilby på et marked. Det kalles også for produktmiks. Et eksempel er hva man selger i en sportsbutikk. Alle varene i hele butikken er produktsortimentet.
Sortimentsbredde: sortimentsbredden mener vi hvor mange produktgrupper produsentene eller butikkene tilbyr.
Sortimentsdybde: Med sortimentsdybde mener vi antall varianter innenfor hver produktgruppe. Et eksempel er all drikken som for eksempel brus og all den forskjellige ølen som finnes.

---

a) Sammenleggbar sykkelhjelm vil jeg si er en innovasjon. Det er et nytt produkt, som også gjør at det er en annen produksjonsprosess. Den funker helt likt som en normal sykkelhjelm som gjør at produktet skal ha samme resultat. Ellers vil alle ha hjelmer som ikke er sammenleggbare.

b) Hustak der hele taket er solceller er ikke en innovasjon. Jeg vil si at det er en ide alle barn har hatt. Uansett hvor gamle man er. Å vis det plutselig ble funnet på i 2016 ville jeg vært rik isåfall. Alle tenkte på det når verden plutselig ble interessert i hvordan klima var.

c) Nike Hyperadapt var en innovasjon hvor Nike prøvde seg på å lage et nytt marked. Markedet for sånne sko er ikke stort, men problemet med Nike hyperadapt er prisen. Prisen er skyhøy.

d) Kulerende bilhjul som gjør at bilen kan bevege seg i alle retninger kan ikke vær en innovasjon. Et hjul må være koblet til alt mulig rart av bremser, styrestag og dempere som alt sammen står stille på et sted. Det gjør at bilen ikke kan bevege seg alle veier unntatt forover og bakover.

e) Termometer med infrarød teknologi kan være en innovasjon. Infrarød teknologi er en teknologi som har vært oppfunnet som viser hva som er varmt inni. Det gir mening utefra hva vi har kunnet i mange år at dette faktisk er noe som har blitt laget.

f) Apple airpods er en innovasjon som har tatt verden med storm. Nesten alle sammen som har Apple mobil har enten fått et tilbud eller har Airpods. Det er et produkt som ikke er av det dyreste slaget, men kan bli dyrt siden mange mister den ene Airpoden veldig ofte. Her tjener Apple penger på at man da må kjøpe et helt nytt par med Airpods, siden man ikke får kjøpt en og en Airpod.

Bytt til nytt Last opp en av dine oppgaver, og få tilgang til denne oppgaven
  • Oppgaven blir kvalitetssjekket
  • Vent i opptil 1 time
  • 1 nedlastning
  • Minst 5 i karakter
Premium Fast lav pris pr. måned Få tilgang nå