Bestemmelse av fettinnholdet i potetgull | Naturfagsrapport

Innhold
Hensikt
Utstyr
Teori
Arbeidsbeskrivelse
Resultater
Konklusjon

Utdrag
Vi vet at det finnes to typer fett, vi har mettet fett og umettet fett. Det er usunt å spise for mye umettet fett, men livsnødvendig og få i seg riktig mengde. Forskjellen på umettet og mettet fett ligger i om fettet er bygd opp av mettede eller umettede fettsyrer.

Umettede fettsyrer inneholder dobbeltbindinger mellom karbonatomene i molekylene, mens mettede fettsyrer bare har enkeltbindinger. Eksempel på hvor du finner mettet fett kan være i kjøtt og smør, ost og andre melkeprodukter.

Mens eksempler på umettet fett kan være omega 2, omega 6 og soyaolje som mange bruker til steking hjemme. Ett vanlig fettmolekyl består av glyserol og tre fettsyrer.

Mange tror at fett er farlig for kroppen, men det er kun i store mengder. Det er livsnødvendig å få i seg nok fett, for fett er nemlig kroppens energilager, til å beskytte indre organer og som støtdemper og varmeisolasjon i huden.

Få gratis tilgang til oppgaven

Last opp en av dine egne oppgaver og få tilgang til denne. Det tar bare 2 minutter