Tine Få U For Lite Vitamin Analyse Reklameannonse

Innledning
Jeg skal skrive en retorisk analyse av fritt valgt tekst, jeg har valgt å gjøre en retorisk analyse av en reklameannonse fra Tine.
Denne reklame annonsen vil at flere nordmenn skal drikke mer melk, for å få i seg mer D-vitaminer.

Tine appellerer til alle de som drikker melk eller de som ikke drikker melk. Tine som er produkt ansvarlig, prøver å overbevise flere nordmenn til å drikke melk. Dette gjør de ved å skrive en uthevet skrift med skrivefeil, hvor man mangler bokstaven D. Dette er fordi TineMelk Ekstra Lett inneholder ekstra D-vitamin og de som ikke drikker TineMelk Ekstra Lett har for lite D-vitaminer.

Selve hele layouten til reklameannonsen er hvit, noe som kan baseres på at fargen til melk er hvit. Det er skrevet ved hensikt en stor skrift med skrivefeil. Dette helt øverst i reklameannonsen og er strategisk plassert. Den store skriften med skrive feil får det til å lese lenger ned på annonsen fordi du vil vite hvorfor D mangler.

Rett under den uthevede skriften er det plassert en fakta og innholds tekst om hvorfor D-vitaminer er bra og at flere nordmenn burde drikke mer melk, fordi 1 av 2 nordmenn mangler D-vitaminer. Ved siden av informasjonsteksten er det bilde av en TineMelk Ekstra lett, for å symbolisere hvilken melk det er snakk om. Tine har slagordet ”Må ha det, bare må ha det”, noe som også symboliserer at det bare lønner seg å drikke melk.

Utdrag
Etos: TineMelk prøver å få frem at nordmenn burde drikke mer melk, de utrykker det strategisk plassert i teksten at den uthevede teksten er skrevet med hensiktsmessige feil som i denne formen av bokstaven D. TineMelk har stor makt innenfor norske dagligvarebutikk. Mange vil se på produktene til Tine som pålitelig og troverdig i henhold til næringsinnholdet. De appellerer til forbrukerne av varen, om at det inneholder ekstra D-vitaminer i TineMelk Ekstra Lett.

Patos: Som tidligere skrevet bruker Tine en uthevet skrift med hensiktsmessige plasserte feil, den vekker oppmerksomheten til leseren fordi det er skrivefeil. Noe som gjør at leseren må lese nøyere eller flere ganger. Du leser den litt mindre teksten rett etter du har lest den uthevede skriften kanskje flere ganger. Ordvalget er valgt med omhu, fordi Tine mener nordmenn trenger fler D-vitaminer og man får det hvis man drikker TineMelk Ekstra Lett.

Logos: Argumentasjonen i reklamen er at nordmenn ikke får i seg nok D-Vitaminer, men ved bruk av TineMelk Ekstra Lett vil man få i seg rikelig og nok med D-Vitaminer. Argumentasjonen er en anbefaling om at flere nordmenn burde drikke mer melk. Argumentasjonen som TineMelk kommer med er ganske holdbar og troverdig.

Tine har vært veldig flinke til bruk av forskjellige virkemidler som vekker interesse fra brukeren. Jeg syntes at den hensiktsmessige bruken av skrivefeil er en morsom variant, som vekker interesse. Det gjør at du må tenke litt for å forstå.

Få gratis tilgang til oppgaven

Last opp en av dine egne oppgaver og få tilgang til denne. Det tar bare 2 minutter