Innledning
Maleriet «Bestemors brudekrone» malt i 1869 av Adolph Tidemand, viser en typisk norsk familie.
Teksten «Seterpiken og jegeren», skrevet av Bernhard Herre i 1849 og utgitt i 1966 i «En Jægers Erindringer», erindrer om et møte med en nydelig norsk seterpike.
På maleriet «Bestemors brudekrone» ser vi en bestemor sammen med barnebarna sine.
Det er et typisk romantisk maleri, der personene er i et norsk hus, og de er kledd i bunader.
«Bestemors brudekrone» er også et nasjonalromantisk maleri, og den viser kulturelle trekk som finnes bare i Norge.
Bildet viser framveksten av den nasjonale identiteten som skjedde i perioden 1800-1870 (Røskeland M., Bakke O.J., Aksnes M.L., Akselberg G., Time S., 2014).
Den særegne norske kulturen blir markert og folkekulturen får høyt verdi.
Utdrag
Huset der familien befinner seg er et trehus og vi kan se enkle kjøkkenredskaper og tepper med norske mønstre.
Bestemoren og de tre barna er kledd i norske bunader og bestemoren holder, som tittelen sier, en brudekrone brukt i tradisjonelle norske bryllup.
Barna har blondt hår og de ser med undring på bestemoren, som mest sannsynlig forteller dem om sitt eget bryllup.
I bakgrunnen ser vi bilder av bestemoren og mannen hennes. Den eldre jenta ser håpefull på brudekronen, noe som viser at hun ser fram til sin eget norske bryllup.
Karakterene på bildet blir framhevet av lyset som trenger gjennom vinduet, og setter i fokus brudekronen, som er plassert i sentrum av bildet.
Legg igjen en kommentar