Specsavers case | Oppgave | 5 i karakter

Innledning
Specsavers er Norges største privateide optiker og har vokst raskest internasjonalt de siste årene. Bedriften ble startet i 1984 av optikerne Doug og Mary Perkins.

Selskapet startet og er enda en familiebedrift som drives av sønnen deres, John Perkins. Han har hovedkontor på Guernsey, en øy i den engelske kanalen. Specsavers etablerte seg i Norge i 2005 og utfordret brillebransjen på den lave prisen.

Det var ikke særlig normalt å skifte briller ofte og folk brukte mye penger på ett godt par med briller. Etter Specsavers kom til Norge fant en ut at det var smart med flere briller til forskjellig bruk.

Briller ble et hverdagsprodukt slik som andre accessories. Et år senere hadde Specsavers allerede 22 butikker i Norge.

Innholdsfortegnelse
Specsavers grunder
Prissettingmetoder
- Produktets livsløp
Prisdifferensiering
Service

Utdrag
Verdibasert prissetting går ut på å gi forbrukerne den prisen de vil ha og hva de mener den er verdt. Det kan derfor være vanskelig å ha en fortjeneste på produktet eller å vise forbrukerne at produktet har en god verdi.

Bedrifter som bruker verdibasert prissetting har vanligvis høy status og godt rykte. Specsavers har produkter fra Malene Birger, Michael Kors, Oakley og andre designermerker som har skapt en verdi i forbrukerens øyne.

Ved dynamisk prissetting blir selgeren og kjøperen enig om pris sammen. Dette er gjerne via forhandling eller budgivning.

Da varierer prisen etter hva kjøperen er villig til å gi. Denne metoden brukes oftest i bruktbutikker eller butikker som selger produkter med stor etterspørsel, f.eks. vintage produkter.

Prissettingen brukes også særlig på eiendomssalg eller kjøp av aksjer. Metoden er ikke vanlig å bruke særlig lengre i forhold til før for 100 år siden da markedene var små og folk forhandlet om pris.

Dynamisk prissetting blir brukt mye på sosiale medier på salgsplattformer som f.eks. Finn.no, eBay og Tise. For å bruke denne metoden må prisen være mulig å endre raskt og ofte, dette kan bli en ulempe.

En annen ulempe er at målgruppen på være mot folk med penger og interesser for produkter, og er villig til å betale en høyere pris.

Konkurransebasert prissetting handler om å la konkurrentene styre prisen. Både om en skal sette lik pris eller å sette den høyere eller lavere. Hvis konkurrentene endrer på prisen tilpasser en dette.

Denne metoden handler om å være den beste på lavpris. Eksempel på det er matbutikkene hvor de legger mye vekt på at akkurat de er billigst på pris. En ulempe med denne metoden er at en ikke får dekket kostnadene og ikke god nok fortjeneste.

Bytt til nytt Last opp en av dine oppgaver, og få tilgang til denne oppgaven
  • Oppgaven blir kvalitetssjekket
  • Vent i opptil 1 time
  • 1 nedlastning
  • Minst 5 i karakter
Premium Fast lav pris pr. måned Få tilgang nå