Innholdsfortegnelse
Bruk “Fra tenkeskriving til disposisjon” - 3 trinn til hjelp for å ha en god disposisjon:
Trinn 1: tenkeskriving
- Her er eksempel på slike notater:
Trinn 2: bearbeide notatene og finne mer informasjon
Trinn 3: disposisjon

Utdrag
Trinn 1: tenkeskriving
Det første du gjør, er å skrive ned tankene sine rundt oppgaven, ganske fritt.

Her er eksempel på slike notater:
I denne oppgaven skal jeg drøfte ulike årsaker til sosiale avvik. Sosiale avvik, det er kriminalitet og sånt.

Jeg tror noen blir kriminelle fordi de må det, for eksempel fordi de er avhengig av rus, eller fordi de ikke har råd til å betale regningene sine.

Men det er sikkert noen som bare ikke bryr seg også. Jeg husker at Tina i klassen fortalte om broren sin som røyka og drakk og stjal fra han var fjorten år, enda de hadde god råd og alt var greit.

Men det er vel ikke bare kriminalitet som er sosiale avvik? Jeg husker læreren sa at var å bryte normene i samfunnet, enten uskrevne regler (prompe i klasserommet) eller lover (da er det kriminalitet).

Avvik, det høres så negativt ut, men det kan også være positivt, for eksempel hvis noen bryter en norm eller lov som diskriminerer noen.

I boka stod det noe om at det kan være fint om noen bryter normene, for da kan de frigjøre seg fra maktpersoner eller regler som undertrykker dem. Det kan jo være en årsak, det at man vil frigjøre seg eller andre fra undertrykkelse.

---

Alt det snakket om broren til Tina er ikke så relevant, bestemmer eleven seg for. Men eksemplene fra NRK-dokumentaren om torpedoen kan godt være med.

Eleven ser også at notatene dreier seg mest om kriminalitet, og bestemmer seg for å ha fokus på det, men å nevne andre former for avvik i innledningen sin.

I tillegg ser hun at det kan være lurt å sortere ulike forklaringer i individforklaringer og samfunnsforklaringer, og å slå opp i boka for å knytte de årsakene hun har vært innom, til teorier som er nevnt der.

I tillegg finner hun statistikk om hvem som begår lovbrudd på SSB, og en artikkel om fattigdom og sosial ulikhet. Hun bestemmer seg for å bruke de to kildene i tillegg til dokumentaren og læreboka.