Retorisk analyse av «Møllen som endret 100 år med kaffe»

Innledning
«Møllen som endret 100 år med kaffe» er en annonse av kaffeselskapet Nespresso som har blitt publisert i A-magasinet i september 2017. A-magasinet er et seriøst helgemagasin som blir lest av voksne, men også ungdommer. Dette gjør at annonsen blir nådd ut til et stort publikum.

I denne oppgaven skal jeg gjøre en retorisk analyse av teksten i annonsen, samt vurdere om annonsen fungerer som reklame.

Annonsen har som mål å spre informasjon om at en kaffemølle har klart å redde kaffeproduksjonen i Colombia. Nespresso som da annonserer budskapet, har gjort tiltaket som har reddet 200 kaffebønder. Takket være kaffemøllen tjener kaffebøndene nå mer, har et bedre familieliv og sparer verdifull vann. I tillegg så har kaffemøllen bidratt til kaffe av høy kvalitet.

Utdrag
Kairos handler om den retoriske situasjonen, om teksten er skrevet til rett tid. Valg av publikasjon på annonensen er god i hensyn til målgruppen som leser annonsen, samt tiden på året den ble publisert.

Slutten av september er trolig starten på kalde måneder i vente, og dermed vil bruken av kaffe være hyppigere blant voksne og ungdommer når det blir kaldere. Det kan dermed være en interesse å lese annonsen, samtidig som det frister med kaffe.

Etos har som funksjon å spille på avsenderens troverdighet. Nespresso er et kjent kaffemerke og har erfaring med kaffe gjennom mange år. Navnet deres i seg selv er troverdig, og etosen er dermed ganske sentral her.

I annonsen får vi høre en historie fra en av kaffebøndene deres.

Ved å fortelle egen histore som en personlig har opplevd, kan det vekke tillit hos leseren fordi en selv jobber med produksjonen og er ekspert på det området.

I tillegg viser annonsen at Nespresso har startet et program i samarbeid med Rainforest Alliance. Det viser tydelig at de tar miljø på alvor og viser at en samarbeider med eksperter på det området også.

Få gratis tilgang til oppgaven

Last opp en av dine egne oppgaver og få tilgang til denne. Det tar bare 2 minutter