Retorisk analyse «Arv og miljø»

Innledning
Jobbannonsen «Arv og miljø» ble publisert i Dagens Næringsliv 17. februar 2019 på vegne av SINTEF. Annonsen formidler hvordan SINTEF har vært med på å bygge opp landet vårt. Det kommer også frem at SINTEF hele tiden er i stand til å endre seg etter miljøet, tiden og utfordringene som møter oss alle.

Ut ifra tekstens innhold og det tilhørende bilde kan man anta at målgruppen er unge studenter med ambisjoner og interesse for industrinæringen. Formålet med den sammensatte teksten er å bygge opp under det flotte ryktet til SINTEF, samtidig som de ønsker å rekruttere talent til sitt nyeste institutt, SINTEF industri.

Utdrag
Dagens Næringsliv er en av de største avisene i Norge. Hovedsakelig fokuserer avisen på økonomi og næringsliv.

SINTEF er et forskningsinstitutt som har et tett samarbeid med NTNU. Ved å publisere annonsen sin i Dagens Næringsliv når de ut til et stort publikum med interesse for det samme som de driver med.

Annonsen ble publisert i februar, som er den tiden hvor studenter leter etter jobb til de er ferdig med studiene. Annonsen ble altså gitt ut på rett sted til rett tid. (Kairos).

Annonsen går over en A4-side. Det er en sammensatt tekst som er bygget opp av både bildet og tekst. Det er bildet som fanger mottakerens interesse, mens teksten formidler reklameannonsens budskap.

Logoen til SINTEF er plassert i det øverste venstre hjørnet, den består av hvit skrift på mørkeblå bakgrunn. Dette er farger vi typisk forbinder med seriøsitet og alvor.

Få gratis tilgang til oppgaven

Last opp en av dine egne oppgaver og få tilgang til denne. Det tar bare 2 minutter