Jenteloven | Retorisk analyse | 5 i karakter

Innledning
Kampanje «Jenteloven» ble publisert i Aftenposten tolv oktober to tusen og tolv. «Because I am a girl» (international, 2012) er en kampanje reklame fra Plan internasjonal som er en fadderorganisasjon.

Kampanje handler om at jenter skal få de samme mulighetene som gutter. Annonsen har inspirasjon fra «Janteloven» (Jusleksikon.no, 2020) som de har kaller «Jenteloven».

Utdrag
Fotografi er mest forbestemt i kampanje fordi det er fleksibelt virkemiddel og danner interesse hos publikum. Men samtidig det er en balanse mellom Destiny portrett og tekst. Kun en fotografi kan ikke forklare kampanje formål.

Dermed verbaltekst er med på å styrke og tolke hva som skjer og hva vi kan gjøre for Destiny. Vi kan resonere at «Jenteloven» poenget er berøre det norske lesere som er okkupert av jenters og barns rettigheter.

Blikkfanget er den rosa rekke som innebærer «Jenteloven» (Nanett, 2013). Tittelen er en allusjon av «Jantaloven» (Jusleksikon.no, 2020) som er tatt opp fra «En flykting krysser sitt spor.» (Jusleksikon.no, 2020)

Romanen ble skrevet i et tusen ni hundre og tretti tre av Axel Sandemose. Reklames tekst refererer og til «Janteloven» ved å bruke paragrafer fra romanen.

Bytt til nytt Last opp en av dine oppgaver, og få tilgang til denne oppgaven
  • Oppgaven blir kvalitetssjekket
  • Vent i opptil 1 time
  • 1 nedlastning
  • Minst 5 i karakter
Premium Fast lav pris pr. måned Få tilgang nå