Retorisk analyse av «Møllen som endret 100 år med kaffe»

Innledning
«Møllen som endret 100 år med kaffe» er en annonse fra Nespresso, som ble publisert i A- magasinet 15.09.2017. Annonsen formidler hvordan Nespresso har hjulpet bønder i Jardín i Colombia til å produsere kaffe på en mer lønnsom og miljøvennlig måte.

Det kommer også frem at Nespresso ikke bare har bidratt til en kaffeproduksjon som er bedre for bøndene og samfunnet, men også kjøperne ettersom kvaliteten på kaffen har økt.

Formålet med teksten er å bygge opp under ryktet til Nespresso, slik at flere kan blir fristet til å kjøpe deres produkter.

Gjennom annonsen kommer flere virkemidler til uttrykk, som sammen skal vekke interesse og godvilje for Nespresso.

Utdrag
Annonsens blikkfang er et stort bilde som går utbrer seg over litt mer enn en side. Bildet viser mannen som blir intervjuet i annonsen, Humberto Galeano, en tregenerasjons kaffebonde fra Colombia.

Dette bildet er også svært naturlig og idyllisk, og Humberto selv ser ydmyk og god ut.

Dette kan være med å forsteke annonsen etos, fordi det pene bildet gjør at man får følelsen av at man kan stole på denne mannen, og da også Nespresso.

Få gratis tilgang til oppgaven

Last opp en av dine egne oppgaver og få tilgang til denne. Det tar bare 2 minutter