Innholdsfortegnelse
Oppgave 1: Velg to tekster fra forberedelsesdelen. Bruk egnede analysemetoder fra ulike tekstteorier til å analysere og sammenligne dem. Se dem i lys av den kulturen de ble til i.

- Retorisk Analyse
- Ford Taunus - En Fornuftig Investering
- La Mote - Du Har Funnet Din Strømpe
- Diskursanalyse
- Konklusjon

Oppgave 2: Velg en teori som er relevant for å analysere teksten i vedlegget, og gjør rede for den. Bruk denne og eventuelt andre teorier i analysen.

- Kulturfiltermodellen
- Analysen
- Diskursteoretiske Betraktninger
- Konklusjon

Utdrag
I denne oppgaven skal vi utforske to annonser fra forskjellige ukeblader. Ved å anvende to ulike analysemetoder, nemlig retorisk analyse og diskursanalyse, skal vi dykke inn i disse annonsene, analysere dem, og sammenligne deres innhold.

Videre skal vi belyse hvordan de reflekterer den kulturen de ble skapt i. Retorisk analyse og diskursanalyse er begge velegnede til å dekonstruere reklamebudskap.

De gir henholdsvis innsikt i hvordan teksten effektivt kommuniserer, og hvilke grunnleggende ideer og verdier teksten bygger på.

De to utvalgte annonsene er en reklame for Ford Taunus-bilen fra 1974, som ble funnet i ukebladet "Vi Menn" (vedlegg 2), og en annonse for La Mote-strømpebukser fra 1962, funnet i ukebladet "Norsk Ukeblad" (vedlegg 4).

Retorisk analyse
I en retorisk analyse skilles det mellom tre forskjellige appellformer: etos, patos og logos.

Disse appellene er rettet mot å påvirke og engasjere. Reklamer egner seg spesielt godt for retorisk analyse, da de forsøker å nå ut til spesifikke målgrupper ved hjelp av et språk som skal overtale mottakeren.

Etos handler om avsenderens integritet og troverdighet, patos appellerer til mottakerens følelser, mens logos appellerer til mottakerens fornuft og intellekt når det gjelder saken (NDLA 2016a).

Ved å benytte en eller flere av disse appellformene, har avsenderen som mål å overbevise mottakeren. I reklamer ønsker produsenten å overbevise forbrukeren om at deres produkt er det beste alternativet.

En tekst eller reklame kan inkludere alle disse elementene, men ofte ligger hovedfokuset på én av dem.

Ford Taunus - en fornuftig investering
Annonsen for Ford Taunus ble publisert i en utgave av magasinet "Vi Menn" i 1974. Dette magasinet henvendte seg primært til en mannlig målgruppe.

Annonsen, som er i svart-hvitt, bærer slagordet "Ford Taunus - en fornuftig investering" og tar sikte på å presentere bilmodellens fakta ved hjelp av enkle illustrasjoner.