Lukka er sponsa av Hardanger | Analyse

Oppgavebeskrivelse
«Lukka er sponsa av Hardanger», annonse fra prosjektet «Flytt til Hardanger». Dette er et fylkeskommunalt prosjekt som skal markedsføre regionen og snu flyttestrømmen fra distriktet.

Analyser den sammensatte teksten. Kommenter til slutt det inntrykket annonsen gir av hvordan det er å bo i distriktene.

Innledning
Storbyen er et attraktivt bosted for mange. Særlig Oslo, Bergen og Trondheim byr på en flust av muligheter, men også stressende omgivelser, dyre boforhold og kriminalitet.

I reklameannonsen «Lukka er sponsa av Hardanger» reklamerer «Flytt til Hardanger» for å flytte til Hardanger fremfor storbyen.

Innholdsfortegnelse
Heldagsprøve bokmål 19.april 2021
- Oppgave 4
- Lukka er sponsa av Hardanger

Utdrag
Reklamen er utformet som en sammensatt helhet bestående av mange elementer. Den øverste delen av reklamen består av tre fotografier med hver sin tekst.

Nederst i venstre hjørnet ser vi overskriften, som er det gjengående slagordet «Lukka er sponsa av Hardanger», og en liten tekstboks.

Under tekstboksen er det en setning som oppgir link til «Flytt til Hardanger» sine nettsider for mer informasjon og oversikt.

Nederst i høyre hjørnet finner vi «Flytt til Hardanger» sin logo. Bakgrunnen av reklameplakaten viser en trevegg med blomster og sommerfugler.

Det som fanger blikket vårt først er de tre fotografiene som nesten dekker hele plakaten. Alle de tre fotografiene er tatt i normalperspektiv.

Dette gir oss en opplevelse av å stå rett ovenfor motivet og dermed få en følelse av nærhet og deltakelse. Fotografiene har et totalutsnitt som får frem det vakre norske landskapet.

Bytt til nytt Last opp en av dine oppgaver, og få tilgang til denne oppgaven
  • Oppgaven blir kvalitetssjekket
  • Vent i opptil 1 time
  • 1 nedlastning
  • Minst 5 i karakter
Premium Fast lav pris pr. måned Få tilgang nå