”Dale of Norway” & ”Mellom bakkar og berg…fant vi Balsfjord” | Analyse

Innledning
”Mellom bakkar og berg ... fant vi Balsfjord” og ”Dale of Norway” er to reklamer fra næringsmiddelkonsernet Tine og ullgenserne fra Dale. Begge er reklamer der de ønsker å selge noe, og spiller kvaliteten av det norske produktet. I de to reklamene er det blant annet blitt tatt i bruk appellformene; etos, patos og logos.

Utdrag
”Dale of Norway” reklamen lyser av positivitet. Petter Northug og Therese Johaug lyser opp, det er noe av det første man legger merke til.

De står også og lener seg fram mot skiene de har i ermene. Fargene i reklamen er lyse, og sklir i ett med de flotte genserne og den norske naturen. Målgruppen i reklamen stekker seg alt fra unge til eldre.

De aller fleste trenger ullgensere, og ved å kjøpe en genser fra ”Dale of Norway” fremmer man Norge.

Det første blikket fanger er selve bildet. Deretter begynner man å lese det som er skrevet, og ser at det er klær fra ”Dale of Norway”. De to personene er i forgrunnen, og mannen står litt foran kvinnen.

Begge holder på hver sine gamle ski, som var vanlig å bruke før i tiden. Bakgrunnen består av et snølandskap med store fjell som strekker seg mot himmelen. Himmelen er lys, og sklir inn i naturen. Overskriften er plassert på midten, helt øverst i bildet.

Få gratis tilgang til oppgaven

Last opp en av dine egne oppgaver og få tilgang til denne. Det tar bare 2 minutter