Innledning
”Mellom bakkar og berg ... fant vi Balsfjord” og ”Dale of Norway” er to reklamer fra næringsmiddelkonsernet Tine og ullgenserne fra Dale.

Begge er reklamer der de ønsker å selge noe, og spiller kvaliteten av det norske produktet. I de to reklamene er det blant annet blitt tatt i bruk appellformene; etos, patos og logos.

”Dale of Norway” reklamen lyser av positivitet. Petter Northug og Therese Johaug lyser opp, det er noe av det første man legger merke til.

De står også og lener seg fram mot skiene de har i ermene. Fargene i reklamen er lyse, og sklir i ett med de flotte genserne og den norske naturen.

Målgruppen i reklamen stekker seg alt fra unge til eldre. De aller fleste trenger ullgensere, og ved å kjøpe en genser fra ”Dale of Norway” fremmer man Norge.

Utdrag
Reklamen er som sagt knyttet til appellformene; etos, patos og logos. Det står skrevet at genserne er av norsk kvalitet siden 1879.

Dette er saklig informasjon og faktabasert. Her har det blitt spilt på logos, som handler om å overbevise mottakeren, ved bruk av rasjonell og saklig informasjon.

Appellformen bygger på fakta, og appellerer til tilhørernes fornuft og intellekt. Hvor de befinner seg er også logos, siden det er viktig og saklig hvor de selger produktene og varene.

Petter Northug og Therese Johaug står sentralt i bildet. Og når vi ser dem i bildet, vet man at de spiller på vår troverdighet og tillit til dem som skiløpere.

I denne sammenhengen blir etos tatt i bruk, siden idrettsutøverne er plassert i bildet. Etos handler om å overbevise leserne ved kraften fra avsenderens troverdighet.

Man har også troverdig til firmaet, som produserer klær av kvalitet. Logos er den siste appellformen, og den spiller på samvittigheten og følelsene våre.

Man kan se at fjellene ”frister” oss, og viser det vakre Norge. Det at det også står at det er VM-genseren viser at man bærer et preg av Norge når man har den på.

Det er noen kontraster i bildet. Petter Northug har en mørkere genser, mens Therese har på en lys. Bakgrunnen passer til fargene til genserne.

Det er litt mørkere bakgrunn bak Petter, og lysere himmel ved Therese. Det er også gjentakelse i bildet. ”Norway” blir gjentatt tre ganger.