Arbeidsliv og ung økonomi

Innledning
I denne oppgaven skal jeg skrive om arbeidsliv og ung økonomi. Jeg skal begynne med å fortelle litt om velferdsstaten, og forbrukerrettighetene.

Deretter skal jeg ta for meg arbeidsmarkedet, og hva som er spesielt med det under koronakrisa. Jeg skal også skrive om personlig økonomi og budsjett, før jeg avslutter med drøfting rundt det å starte egen bedrift.

Innholdsfortegnelse
Velferdsstaten 1
Forbrukerrettigheter 2
Arbeidsmarkedet 3
Personlig økonomi 3
Budsjett 4
Starte egen bedrift 5
Kilder: 6

Utdrag
En forbruker er personen som bruker varer og tjenester. Ofte brukes begrepet forbrukersamfunn, som defineres av at vi kjøper matrealistiske goder som vi ikke nødvendigvis har behov for – men kjøper fordi vi vil, eller føler at vi må.

Forbrukerrettighetene går inn på de forskjellige rettighetene man har som forbruker – både kjøp og salg av forskjellige varer og tjenester er regulert av lover Som kjøper av en vare har du visse plikter du må forholde deg til, men du har også en god del rettigheter.

Det er tre lover som er spesielt gunstige å vite som forbruker; forbrukerkjøpsloven går ut på hvilke rettigheter man har som forbruker, uavhengig av hvilken butikk man er i.

Kjøpsloven er lik forbrukerkjøpsloven, bare at den gjelder salg mellom personer og bedrifter. Angrerettloven går ut på at man har rett til å angre seg etter et kjøp, ved fjernsalg eller utenfor fast salgssted (dette kan være dersom du kjøper noe på internett, eller ved telefon/dørsalg).

Ved denne typen salg har man som regel 2 ukers angrerett, hvem som skal betale returfrakten varierer. I tillegg til disse tre har man også noe som heter reklamasjonsrett, som tilsier at du har lov til å klage dersom du ikke er fornøyd med varen.

Fristen er på 2 år, med mindre varen er ment for å vare lengre – da blir fristen satt til 5 år. I tillegg til denne klagefristen kan selger velge å gi deg garanti på varen.

Garantien gir deg rettigheter utover hva loven sier, og du kan derfor forlenge klagefrist, eller klage uansett om du er medskyldig i eventuell skade.

Forbrukerrettighetene gjelder uansett om hele befolkningen nå er i en vanskelig situasjon. Mye avlyses, og ting forandrer seg økonomisk.

Forbrukerforrådet har kommet med enkelte råd i forhold til noen slike situasjoner, som f.eks. sydenturer. På dette punktet kommer det an på hvilken avtale du har.

Har du bestilt full pakkereise, er det selskapet sitt ansvar å enten la deg reise på et annet tidspunkt, eller gå gjennom med en avbestilling hvor pengene vil returneres.

Har du bestilt økonomibillett, eller fly og hotell separat råder forbrukerrådet deg å sjekke forsikringen din. Mange av reiseforsikringsselskapene gir deg i disse tider mulighet til å avbestille, og få det returnert.

Et annet eksempel, som går inn på økonomien er strøm. I dette tilfellet råder forbrukerrådet deg til å bruke en strøm portal på nett, hvor du har mulighet til å vurdere ulike avtaler på nett - for å kunne finne det beste alternativet for deg.

Bytt til nytt Last opp en av dine oppgaver, og få tilgang til denne oppgaven
  • Oppgaven blir kvalitetssjekket
  • Vent i opptil 1 time
  • 1 nedlastning
  • Minst 5 i karakter
Premium Fast lav pris pr. måned Få tilgang nå