Innledning
I denne teksten skal jeg analysere TINE-reklamen lagd av TINE. I teksten skal jeg ta for meg ulike kjennetegn ved reklamen slikt som hvordan bildet ser ut, analysering av teksten, samspill mellom tekst og bilde, appellformer (hvem og hva teksten appellerer til) og virkemidler tatt i bruk i reklamen.
Jeg også konkludere min gene mening om reklamen, og på hvilken måte den kan påvirke seere av reklamen.
Utdrag
Når vi ser en ku på et bilde, skjønner de fleste at vi referer til TINE, altså melkeprodusering. Kuen på bilde er en typisk norsk ku, med fargene brun og hvit.
I bakgrunnen er fargene grønne, noe som tyder på norsk og fin natur. Selve bilde er zoomet inn på øye-og skinnpartiet.
I øyet på kuen ser man speilbildet av bonden, noe som er et svært viktig virkemiddel, siden det viser hva slags og hvor nært forhold bonden og kuen har.
Det at utsnittet går så tett inn på motivet vil si at bildet er ultranært. Ultranære bilder kan ofte være svært vanskelig og forvirrende, å skjønne og se, slik at man må studere bilde før man danner seg en mening om hva det er bilde av.
Nærbildet kan også vise hva slags forhold vi har til motivet i bildet, siden for oss nordmenn er kuer svært nærme oss og vår kultur.
På høyresiden av bildet er teksten plassert, hvor den ikke tar for stor plass, ettersom at bildet er hovedmomentet.
Legg igjen en kommentar