Innholdsfortegnelse
Intimitet og generativitet
- Nøkkelord hovedpoeng
- Forklaring/detaljer
- Påstand
- Bevis/argument
Komplementære og symmetriske roller
- Nøkkelord/hovedpoeng
- Forklaring/detaljer
- Påstand
- Bevis/argument

Utdrag
Stikkordet i det første stadiet av voksen alder er intimitet. En må med andre ord beherske både og gi og å motta kjærlighet. En må, uten å utviske seg selv, klare å åpne seg for andre.

Den, eller de, som ikke evner å knytte nære bånd til andre vil ende opp med å distansere seg fra andre mennesker og isolere seg. Slike personer føler seg truet av andres tilnærmelser og oppleves ofte som avvisende.

Den andre fasen i voksen alder anses som suksessfull dersom man er generativ. Å være generativ vil si å skape noe eller å forplante seg.

For å oppleve generativitet må man realisere seg selv og utnytte de egenskapene en er utstyrt med. På dette tidspunktet i livet har nemlig mennesket behov før å skape noe, bruke evnene sine.

De fleste vil føle en større forpliktelse til å følge opp de ideene og prosjektene man brenner for. Siden generativitet også betyr forplantning, vil det også føles naturlig å stifte familie på dette tidspunktet.

Som det står i læreboka ønsker man å sette spor, at det skal stå igjen noe etter en for ettertiden.

I likhet med at man nå føler større forpliktelse for sine egne prosjekter, vil man også ha en sterkere trang til å utøve omsorg for menneskene rundt seg.

Man har behov for å føle seg nyttig. Om en ikke klarer å utnytte ressursene sine, eller realisere seg selv, vil man stoppe opp. Man vil stagnere.

---

Kvinner og menn har opp igjennom tiden hatt hver sin rolle i ekteskapet. Rollene har vært forskjellige, men fungert utfyllende. Sosiologene bruker begrepet komplementære roller for å beskrive dette.

Eksempelvis så hadde kvinnene i jordbrukssamfunnet ansvaret for husholdningen, mens mennene tok seg av det tyngste gårdsarbeidet. Begge kjønn var i arbeid.

Dette kunne man også se på barna. Jentene gjorde såkalt kvinnearbeid, som å sy, passe yngre søsken og ta del i matlaging. Guttene måtte derimot ta del i gårdsarbeidet, da dette ble sett på som typisk mannsarbeid.

Psykolog Hanne Haavind sier at husmorlivet var høyt verdsatt av kvinnene på 1950- og 1960-årene.