Innledning
Reklame er et kort, trestavelsesord på syv bokstaver som beskriver et fenomen vi stadig blir eksponert for fra alle kanter.
Selv om ordet virker uskyldig og enkelt, er hensikten med reklame ofte å manipulere og påvirke våre ubevisste sinn til å følge den bestemte retningen som er planlagt av reklamens skapere.
Dette gjøres gjennom sofistikerte teknikker som er utviklet gjennom lang tids forskning og praksis, med formål å øke salg og skape lojale kunder.
Utdrag
Det er enkelt å si "jeg lar meg ikke påvirke" mens man sitter komfortabelt i sofaen en sen fredagskveld og ser på en manipulerende reklamesnutt for et produkt som ikke er verdt å kjøpe.
Kanskje du faktisk ikke lar deg påvirke av denne reklamen - kanskje er du utenfor målgruppen eller ikke en av dem som de utspekulerte skaperne bak denne 20 sekunders reklamen ønsker å nå.
Men det betyr ikke at en reklame som skryter hemningsløst av et produkt er en god reklame. Vanligvis husker vi ikke disse reklamene, det er de som skiller seg ut og får oss til å føle oss identifisert eller som får oss til å le som blir snakkiser blant venner.
Det er ikke uvanlig å se en reklame på ett minutt der kun de siste fem sekundene handler om selve produktet, men likevel er disse de som huskes og fungerer som de skal.
Men slike reklamer er også konkrete og det er vanligvis åpenbart at vi har blitt lurt. De kapitalistiske lederne sitter der og gleder seg over å se pengene rulle inn.
Men det finnes også andre, mindre synlige former for reklame. Disse opplever vi når vi går en tur på byen og ser en person drikke fra en flaske Coca Cola med en handlepose fra RIMI ved siden av eller når vi ser en varebil med reklamen for "Snekker Larsen" trykket på lakken.
Legg igjen en kommentar