Analyse av | På trikken

Innledning
Temaet i novellen dreier seg rundt de små øyeblikkene i den tilsynelatende helt vanlige hverdagen. Handlingen i novellen starter med at jeg-personen går på trikken og setter seg ned og lener hodet mot den kalde ruta.

Der opplever hun/han en samtale mellom en far og sønn som utvikler seg til å bli en krangel alle på trikken for med seg. Dette setter i gang en tankeprosess og jeg-personen som gjør at han/hun blir meget bevist på hvor han/hun er akkurat nå i sitt ellers vanlige og konstant bevegende liv.

Utdrag
Oppbyggingen i novellen veksler mellom en kaotisk blanding av litt ytre handling, hvor vi hører faren snakke og snakke om løst og fast, og mye indre handling, som går på sønnens følelser som vi kan lese gjennom handlingene hans. Vi får et langt handlingsreferat av sønnens handlinger, alt fra hvordan han beveger seg i stolen til hvordan han bruker den kalde trikkeruten til å leke/tegne.

Dette lange handlingsreferatet blir stadig avbrutt av farens kommentarer om alt og ingenting, faren snakker om alt fra stortinget, muslimer, tiggere og hunder. Mellom hver gang faren sier noe finner gutten noe annet å tegne eller en ny posisjon i trikkestolen, det oppfattes som at gutten ikke får med seg noe av det faren gjør og det samme motsatt.

Når gutten gjør noe for å få farens oppmerksomhet er det ingen reaksjoner tilbake, han bare fortsetter konstant med de samme utsagnene. Spenningen i novellen knytter seg opp mot når vil faren og sønnen oppnå hverandres oppmerksomhet, når vil de to begynne å kommunisere sammen?

Dette løses ut mot slutten, da vi får vendepunktet der gutten, først tegner en penis, og så et hakekors. Når faren oppdager dette blir han sint på gutten, da reagerer gutten med å slå til faren i ansiktet, begynner å gråte og roper «Du er dum! Du er dum! Jeg vil til mamma!».

Få gratis tilgang til oppgaven

Last opp en av dine egne oppgaver og få tilgang til denne. Det tar bare 2 minutter