Innledning
Denne reklamefilmen er laget av Fjordland, som man kunne se på norske tv-kanaler for en stund tilbake. Avsenderen i denne reklamefilmen er Fjordland, som driver med produksjon av ferdigmat.

Mottakerne er enhver nordmann, men i hovedsak voksne fordi det er som regel de som handler mat og står for matlaging.

Reklamefilmen henvender seg til folk som har det travelt i hverdagen, gjerne studenter, som ikke har anledning til å bruke mye tid på å lage middag.

Konteksten, eller den konkrete situasjonen vi er i når vi ser denne reklamefilmen kan være hjemme på tv-en eller på kino, ofte på kveldstider etter middag, når vi slapper av foran tv-en etter en tung og slitsom dag, noe som gjør at vi er villig til å prøve ut denne enkle måten å lage middag på.

Det Fjordland vil oppnå med reklamefilmen er at folk skal unne seg et godt middagsmåltid, selv i en travel hverdag.

Sjangeren som Fjordland bruker, er som sagt reklamefilm, som er en god måte å formidle et budskap, fordi det når ut til folk flest ettersom folk flest har tv i dag.

Utdrag
Det at Gudbrand spiser stein og så går over til Fjordlands ferdigmiddag, kan sees som at vi skal slutte å spise usunn mat, og heller gå over til Fjordland fordi dette er både enkelt å lage i stand og sunt å spise.

Vi kan også finne eksempel på kontraster. Blant annet har vi en fargekontrast med den røde vesten og den røde luen som en av Askeladdens hjelpere har på seg.

Steinen og den gode maten fra Fjordland kan også være en kontrast, der steinen er hard og lite sunn og maten er god og veldig sunn.

Vi finner også et lite bokstavrim i slagordet til Fjordland, ”Så godt. Så enkelt.” Det er også brukt virkemidler i bilde, som for eksempel farger.

Det er ikke brukt noen skarpe farger, men heller gråe og kjedelige, noe, i alle fall vi, forbinder med litt eventyrstemning.

Det er også brukt flere ulike kameravinkler, som normalperspektiv, zooming, og overvinklet perspektiv. Fjordland har også brukt rolig musikk, som gir en slags følelse av at man er i et eventyr. Dette forsterker den røde tråen.

Så over til argumentasjonen. Gudbrand har et godt ethos. Han har selv slitt med hard mage og tannstein som følge av å spise feil mat, og når han da sier at Fjordlands mat er bra, så tror vi på dette. Det at han er en kjent norsk eventyrfigur, gjør også at vi synes det han sier er troverdig.