Dramatikken | Notater | 5 i karakter

Innholdsfortegnelse
Dramatikken Del 2
Det historiske drama
Det borgerlige samtidsdrama
- Edvard Brandes (1847–1931) var en dansk politiker, forfatter og kritiker og den yngre broren til Georg Brandes.
Dramatikere
Georg Brandes og realismen i Norden
Bjørnstjerne Bjørnson
Henrik Ibsen
Om Peer Gynt
1. akt
2. akt
3. akt
4. akt
5. akt
Om Gengangere
1. akt
2. akt
3. akt
Om Vildanden
Emile Zola
August Strindberg
med tragedien.
Om Strindbergs Frøken Julie
Om Ett Drömspel
Maurice Maeterlinck
Dramatikken i Russland
Anton Tsjekhov
Om Måken
Alfred Jarry
England og Irland

Utdrag
typisk italiensk, typisk norsk og typisk tysk, og gjennom de historiske dramaene kunne man gå tilbake i historien og finne svar på dette. De historiske dramaene er i overveiende flertall romantiske eller nasjonalromantiske.

Schillers Maria Stuart (1800) regnes som et av de ypperste historiske dramaene, og romantikere som Alexander Dumas og Victor Hugo så til Tyskland når de forsøkte å skape en tradisjon for det romantiske dramaet i Frankrike.

Et historisk drama tar for seg en historisk hendelse, ofte med kjente personer. Også i denne sjangeren er det en gryende realisme i oppsetningene.

Både scenografi og kostymer skulle være historisk korrekte, noe vi for så vidt også ser i melodramaet.

Det historiske drama mangler musikalske innslag, og stykkene har en langt strengere komposisjon enn for eksempel melodramaet. Det er ikke tale om enhet i tid eller sted, men handlingens enhet er ivaretatt i langt større grad enn i melodramaet.

---

De tidlige samtidsdramaene er ganske lystige, og dette var nok for å tilfredsstille det pengesterke publikumets smak. Det mest kjente borgerlige samtidsdrama fra denne perioden er Kameliadamen (1852) av Alexandre Dumas d.y. (1824–1895).

Nettopp Kameliadamen peker faktisk fremover mot problemdramaet, ved å ta opp den «finere» prostitusjon som tema. Stykket ender tragisk, i motsetning til de mange samtidige stykkene.

De senere samtidsdramaene blir langt mer alvorlige og problemdrøftende, men da har vi kommet inn i neste periode – realismen.

Også innenfor det borgerlige samtidsdrama er det Eugéne Scribe (1791–1861) som er tidligst ute. Han hadde en enorm produksjon av svært velkomponerte samtidsdramaer. Ibsen var også tydelig inspirert av Scribes samtidsdramaer.

Med realismen i siste halvdel av århundret ble det borgerlige samtidsdramaet den dominerende dramasjangeren, og teateret ble da et forum hvor problemer i samfunnet kunne bli presentert.

I Norge skrev Bjørnstjerne Bjørnson det første borgerlige samtidsdrama. I 1865 kom han med sitt første samtidsskuespill, De Nygifte.

Den danske forfatteren og litteraturkritikeren Edvard Brandes uttalte at dette dramaet var det første stykket som stilte kritiske spørsmål til borgerskapet som samfunnsklasse.

Bytt til nytt Last opp en av dine oppgaver, og få tilgang til denne oppgaven
  • Oppgaven blir kvalitetssjekket
  • Vent i opptil 1 time
  • 1 nedlastning
  • Minst 5 i karakter
Premium Fast lav pris pr. måned Få tilgang nå