Innholdsfortegnelse
Oppgave 1 (kortsvar)
- Retorisk analyse av reklameplakat «Jakta på lærlingane»

Oppgave 2 (langsvar) Eventyret Troll

Utdrag
Reklameplakaten «Jakta på lærlingane» utgjorde en sentral del av Fjord1s initiativ for å tiltrekke seg lærlinger. Hensikten med kampanjen var å inspirere ungdom til å søke lærlingplass hos Fjord1.

Plakaten brukte ulike visuelle virkemidler, inkludert fotografier av unge mennesker i typiske lærlingesituasjoner. Et totalbilde av arbeidsplassen med ferjer og lærlinger ble benyttet for å fremstille stemningen på arbeidsplassen.

Bildene av lærlingene, plassert over fergen, formidlet følelsen av samhold og kompetanse. Fargevalget, med mørke og dramatiske nyanser sammen med innslag av oransje og gul, skapte en spennende atmosfære, samtidig som det assosierte til godt vær og solnedganger. Denne kombinasjonen engasjerte betrakteren og fikk dem til å føle seg tiltalt.

Overskriften var tydelig og fremtredende, og det var enkelt å forstå hensikten med plakaten. Utformingen liknet en filmplakat, noe som bidro til å kommunisere arbeidsplassen som en spennende og variert setting, hvor de ansatte var stjernene i sin egen hverdag. Denne tilnærmingen var særlig effektiv for å nå ut til målgruppen av potensielle lærlinger.