Appell: Sosiale mediar og kroppspress

Utdrag
Kjære leser!
«Bilder i sosiale medier presenterer ofte et redigert, uvirkelig og uoppnåelig bilde av det «perfekte kroppsidealet», noe som bidrar til at spesielt unge jenter er selvkritiske i forhold til eigen kropp.
Undersøking gjort i 2019 viser at:

• Cirka 80% av kvinner er ikkje fornøyd med sitt utsjåande.
• Cirka 33% av menn er ikkje fornøyd med sitt utsjåande.
• 52% føler at media presser dei til å endre på sin kropp.
• Cirka 50% av alle nordmenn er misfornøgd med sin kroppsvekt.
• 70% av normalvektige kvinner har et ønske om å gå ned i vekt.
• 51% seier at de bevisst har unnlat å delta i aktiviteter på grunn av kroppspress.
• Talet på ungdommar som oppsøker hjelp for mentale lidelser har økt med 40% de siste fem årene (fra 5-7%).

Når ein ser på desse talane, er dei skremmande høge. Mykje av grunna er påvirkningen av sosiale medier.

Daglig vert unge gutar og jenter utsatt for reklame på sosiale mediar. Reklamer som bleiking av tenner, slankeprodukter og proteinpulver, kosmetiske inngrep og treningsprogram er vanlige reklamer dei vert utsatt for.
Ein må ikkje gløyme at kroppspress gjelder både gutar og jenter.

Få gratis tilgang til oppgaven

Last opp en av dine egne oppgaver og få tilgang til denne. Det tar bare 2 minutter