«Motorisk utvikling er evnen vi har til å få kontroll over våre bevegelser. Vi deler den ofte inn i to grupper: finmotorikk og grovmotorikk.
Den motoriske utviklingen styres av hjernen og påvirkes av fysisk aktivitet som stimulerer nervesystemet og samvirket mellom nervesystemet og kroppens muskler»
Innholdsfortegnelse
Fra 0 til 2 år gammel
- Hva menes med reflekser og gi eksempel på dette
- Hvorfor går den motoriske utviklingen fra hodet til føtter og fra kroppens sentrum og ut?
Fra 2 til 6 år gammel
- Fortell om den fysiske veksten i denne aldersgruppen
- I dette stadiet er det primært tre hovedområder vi ser på kognitiv utvikling. Forklar disse tre
- Nevn viktige retningslinjer for trening i denne aldersgruppen. Gi eksempler på øvelser og aktiviteter som kan være hensiktsmessig å bruke
- Begynnerstadiet
- Elementærstadiet
- Det modne stadiet
- Hva menes med induktive læringsmetoder og gi eksempel på slike øvelser/aktiviteter?
- Oppdagende læring
- Situasjonsbetinget læring
- Oppgavestyrt læring
Fra 6 til 10 år gammel
- Følelser spiller en viktig stor rolle i dette alderstrinnet. Beskriv typiske kjennetegn/væremåter i barnas følelsesmessige utvikling på dette stadiet
- Nevn viktige retningslinjer for trening i denne aldersgruppen. Gi eksempler på øvelser og aktiviteter som kan være hensiktsmessig å bruke
Fra 10 til 18 år gammel
- Plukk opp tre retningslinjer du mener er sentrale for trening av utøvere på dette alderstrinnet. Forklar hvorfor du har plukket akkurat disse tre
Begynneropplæring
- Hva er forskjellen på åpne og lukkede ferdigheter? Gi eksempel
- Hva menes med sammenhengende eller usammenhengende ferdigheter?
- Ta i utgangspunkt i din idrett eller en idrett du kjenner godt. Diskuter hvilke tankemessige og fysiske ferdigheter som er sentrale
- Fysiske ferdigheter
- Tankemessige ferdigheter
- Forklar hva de tre ulike fasene under innlæring av idrettslige ferdigheter innebærer
- Det motoriske stadiet
- Det automatiserte stadiet
Kildehenvisning
- Primærkilder
- Sekundærkilder
Utdrag
Fra 0 til 2 år gammel:
Hva menes med reflekser og gi eksempel på dette:
I følge modellen til Gallahue og Ozmun er en av de første leveårene den refleksive fasen.
Reflekser i forhold til utviklingsfasen i spedbarnsalderen handler om at utviklingen blir preget av bevegelser som ikke er vilje styrt (reflekser).
Det er mye som kan knyttes opp mot reflekser som f.eks griperefleksen som varer til barnet er ca. 4 måneder.
Denne fasen streker seg altså over barnets første leveår og blir dominert av de ubevisste refleksene.
Det som utløser disse ubeviste refleksene hos spedbarnet, er forskjellige sansepåvirkninger.
Legg igjen en kommentar