Innledning
Når visitnorway.no presenterer en annonse, så er det en salgsfremmende annonse som reklamerer for noe som kan kjøpes.
Men i dette tilfellet er produktet som markedsføres ikke en fysisk gjenstand, men heller en unik og minneverdig opplevelse.
Annonsen promoterer muligheten for å dra på gårdsferie, nyte frisk luft, oppleve en avslappet atmosfære og utforske den tradisjonelle kulturen.
Utdrag
Det som er bemerkelsesverdig med visitnorway.no sitt slagord er hvordan de anbefaler reiser til potensielle kunder.
De bygger opp sin markedsføring på et etos av erfaring og kunnskap. Annonsen fremstår som en vennlig oppfordring fra noen som har vært der og sett, og som nå ønsker å dele sin kunnskap med andre.
De lokker med fristende ord om å kombinere gåturer i fjellet med frisk fjelluft, og dermed garanterer en god natts søvn.
Dette skaper en oppfatning av troverdighet, siden firmaet åpenbart har peiling på hva de formidler.
Reklamen spiller på visitnorway.no sin image av ærlighet og naturlighet, og formidler en vennskaplig tone som gjør at potensielle kunder kan føle seg velkomne.
Reiseselskapet har funnet en nisje basert på det norske, som allerede skaper en positiv oppfatning av firmaet og hva de selger.
Annonsøren benytter seg av dette ved å formulere seg på en måte som gir inntrykk av at en gårdsferie ikke trenger å testes eller kvalitetssikres - "hvis du lurer på noe, kan du bare ringe han som slapper av i høyet inne i låven til venstre der".
Den avslappede og sannsynligvis fiktive telefonsvareren fungerer som et bevis på at det positive inntrykket som målgruppen allerede har av gårdsferier i Norge faktisk eksisterer.
På samme måte fungerer også bildet av den avslappede og lykkelige kjernefamilien midt i bildet som et ikon for målgruppens forventninger til en slik reise.
Denne gjennomsnittlige familien er avslappet og tilbringer kvalitetstid sammen, noe som reflekterer hva målgruppen ønsker å oppleve på sin egen gårdsferie.
Familien symboliserer hvordan en slik opplevelse kan styrke båndene mellom dem og skape gode minner som venner og familie.
Reklamens språk gjenspeiler etoset til visitnorway.no, og gir leseren vennlige og personlige tips om hvordan man kan oppleve sanselig nytelse i en avslappende atmosfære.
Reklamens setninger er bevisst brutt opp og ufullstendige for å skape en fortellende følelse som inviterer leseren inn og skaper en følelse av nærhet.
Legg igjen en kommentar